Drogi Użytkowniku, niniejszym informujemy Cię, że przetwarzamy Twoje dane osobowe. Zanim zaczniesz korzystać z naszej strony, zapoznaj się proszę z poniższymi informacjami. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, które są instalowane na Twoim urządzeniu końcowym. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe, przetwarzamy je w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych i marketingowych aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań. Więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień plików cookie znajdziesz w naszej polityce prywatnśsci.

close

Koszyk

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Realizuj zamówienie

ebiuletyn rabat do 50 %

Voute de la Chapelle Sixtine La Sibylle de Libye Détail

Voute de la Chapelle Sixtine La Sibylle de Libye Détail

181,00 zł

Dodaj do listy życzeń

Michelangelo (Michał Anioł) Buonarotti (1475 – 1564)

 

Sztuka jest przede wszystkim objawieniem, błogosławieństwem

i uświęceniem żywota ludzkiego.”

Michelangelo (Michał Anioł ) Buonarotti - największy rzeźbiarz epoki renesansu, malarz i poeta, urodził się 6 marca 1475 roku w Caprese. Z pochodzenia był Toskańczykiem. Jego ojciec, Lodovico di Leonardi de Buonarotti Simoni, był pracowitym starostą Caprese. Matka, Francesca di Neri di Miniato del Sera, była osobą chorowitą. Gdy jej stan nie pozwolił już na dalszą opiekę nad synem maleńkiego Buonarotti oddano mamce na wychowanie. Była nią wiejska piastunka, córka i żona kamieniarza. Razem z mlekiem mamki wyssał miłość do marmuru. Już od wczesnego dzieciństwa wiedział, ze chce zostać artystą. Opuścił szkołę bowiem chciał się kształcić w kierunku, który go interesował, pasjonował. Nawet razy ojca nie odgoniły go od marzeń. Gdy miał zaledwie 13 lat został oddany na naukę do pracowni braci Domenico i Davida Ghirlandaio. Rok później uzyskał pozwolenie na studiowanie rzeźby na podstawie antycznych posągów, które książę Lorenzo de' Medici (zwany Wawrzyńcem Wspaniałym) posiadał w swoim ogrodzie koło placu świętego Marka. Zezwalał on bowiem studiować u niego tylko utalentowanym młodym artystom. Dzięki temu, że zamieszkał w pałacu Lorenza młody Michelangelo poznał wielu artystów i mógł rozwijać się tam intelektualnie. Poznał tam m.in. Torrigiano, który niestety w czasie jednej ze sprzeczek z młodzieńcem uderzył go z całej siły pięścią i zmiażdżył mu nos. Po śmierci księcia Lorenza w 1492 roku zrozpaczony Michał Anioł powrócił do domu ojca, do Florencji. Tam rozpoczął pracę w szpitalu klasztornym św. Ducha. Pomagał w prosektorium, zajmował sie zmarłymi, dzięki czemu lepiej poznał anatomię ludzkiego ciała. Wiedza tą wykorzystywał w każdych późniejszych dziełach. Gdy, w 1494 roku, armia francuskiego króla Karola VIII zbliżała się do bram Florencji 19 - letni Buonarotti uciekł do Wenecji, zatrzymując się po drodze w Bolonii. W 1496 roku przyjechał do Rzymu, by móc pracować dla Kościoła, którego stać było na drogi marmur, dzięki któremu rzeźbił artysta. Dla Kościoła św. Piotra wyrzeźbił Pietę, czyli św. Marię trzymającą na kolanach zdjętego z krzyża Chrystusa. To dzięki niej współcześni musieli uznać geniusz artysty. Zamówienia napływały z każdej strony. W 1501 roku powrócił do Florencji. Wykonał tam wiele malowideł i rzeźb. Na uwagę zasługuje posąg Dawida – osiągający 4 metry wysokości. Cztery lata później papież Juliusz II wezwał Michała Anioła z powrotem do Rzymu. Miał mu bowiem wykonać jego grobowiec. Po kilku ostrych kłótniach z protektorem artysta przełożył wykonanie grobowca. Podjął się go ponownie dopiero po kilku latach. W roku 1508 papież powierzył mu wykonanie fresków w Kaplicy Sykstyńskiej, które miały przedstawiać historię stworzenia świata według Biblii. Realizacja tego przedsięwzięcia trwa 4 lata. W jednym ze swoich utworów tak podsumowuje wysiłek przy malowaniu fresk:

Jako, że maluję cały powykręcany, dorobiłem się wola... Muszę zadzierać głowę, boli mnie kark, w plecy jakbym miał wbity orli pazur... Podczas, gdy ociekająca z pędzla farba przepiękną mozaiką pokrywa moją twarz”.

W 1521 roku rozpoczął pracę nad nagrobkami Medyceuszy. W 1534 roku przyjął papieskie zlecenie na dekorację ściany ołtarzowej w Kaplicy Sykstyńskiej sceną Sądu Ostatecznego. Prace te trwały do 1541 r. W 1535 roku przyznano mu tytuł „głównego architekta, rzeźbiarza i malarza pałacu papieskiego”, a w 1546 r. nadano mu „obywatelstwo miasta Rzymu”. Trzy lata później papież Paweł III mianował go „głównym architektem i budowniczym kościoła świętego Piotra w Rzymie”. 1561 roku Michał Anioł zaprojektował kopułę kościoła św. Piotra w Watykanie. 18 lutego 1564 roku, w wieku 89 lat, Michelangelo Buonarotti zmarł. Zgodnie życzeniem wielkiego rzeźbiarza jego ciała zostało przesłane do Florencji, gdzie złożone zostało w kościele Santa Croce.

Twórczość Michała Anioła wyróżniająca się oryginalnością i swobodnym stosunkiem do obcych wzorów, wywarła znaczny wpływ na polską rzeźbę przełomu XVI i XVII wieku. W kręgu warsztatu tego znakomitego artysty powstały m.in. nagrobki braci M. i S. Wolskich w katedrze warszawskiej, J.S. Tarnowskiego w Chrobrzu i J. Leżeńskiego w Chełmie koło Radomska.

 

Brak komentarzy klienta.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Proszę sie zalogować.