Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania galerii do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Więcej w polityce cookies.

close

Koszyk

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Realizuj zamówienie

ebiuletyn rabat do 50 %

The Rape of Europa

The Rape of Europa

47,00 zł

Dodaj do listy życzeń

 Francois Boucher (1703-1770)

„Jako człowiek pozostaje zagadką. O jego charakterze, upodobaniach, opiniach, nie wiemy prawie nic...” - G. Brunel, 1986

 

Francois Boucher, urodził się 29 września 1703 roku w Paryżu. Pierwsze lekcje rysunku pobierał u swojego ojca, malarza i projektanta wzorów hafciarskich, Nicolasa. Prawdopodobnie od 1720 roku uczęszczał do pracowni Francois Lemoine'a, nie wiadomo jednak jak długo. 28 sierpnia 1727 roku zdobył pierwszą nagrodę Królewskie Akademii Malarstwa i Rzeźby, mimo to nie wiadomo z jakich przyczyn, nie otrzymał przyznawanego laureatom stypendium na dalsze studia w Rzymie. Chcąc wyjechać do tego Wiecznego Miasta, musiał zatem ciężko pracować. Przez prawie 5 lat wykonywał, dla miejscowych wydawców, rysunki i ryciny według dzieł wielkich mistrzów. Za zarobione w ten sposób pieniądze mógł wyjechać, w 1728 roku, do Rzymu. Co jednak dokładnie tam porabiał, ile obrazów namalował również nie jest nam znane. Podobno długo tam chorował na malarię. Po trzech latach ponownie powrócił do Paryża, gdzie podjął się pracy rysownika i grawera. W 1732 roku namalował dla adwokata Deraisa obraz Wenus zamawiająca u Wulkana broń dla Eneasza. Rok później ożenił się z 17-letnią Marie-Jeanne Buseau, z którą miał trójkę dzieci: Jeannne-Elisabeth-Victorie (1735), Juste-Nathan (1736) i Marie-Emilie (1740). W 1734 roku po przedstawieniu jurorom obrazu Rinaldo i Armida został przyjęty do Academie Royale de Peinture et de Sculpture jako malarz scen historycznych. Rok później dostarczał już rysunki do 33 grawiur ilustrujących nowe wydanie dzieł Moliera. W tym też roku Boucher otrzymał pierwsze zamówienie od króla. Miał wykonać przedstawiające cztery cnoty malowidła”jednobarwne, naśladujące płaskorzeźbę na plafonie pokoju królowej Marii Leszczyńskiej w Wersalu.” Jego sława zaczęła rosnąć z dnia na dzień. Zasypywany był co raz to liczniejszymi zamówieniami. W latach 1738-1739 wspólnie z innymi malarzami wziął udział w dekorowaniu pałacu księcia de Soubise. Namalował wówczas wiele scen mitologicznych, jeden krajobraz i dwie pierwsze sceny pasterskie: Zalotny pasterz i Spolegliwy pasterz. W 1740 roku wykonał dla księżniczki Szwecji Luizy Ulryki obraz zatytułowany Triumf Wenus. Rok później współpracował przy wystroju pałacu Ludwika XV w Choisy, wykonał wówczas 15 kompozycji. W 1748 roku rozpoczął pracę dla markizy de Pomadour, miał za zadanie wykonać wystrój sali jadalnej pałacu w Fontainebleau. W 1753 roku zrealizował dwa wielkie projekty gobelinów (Wschód słońca i Zachód słońca), a następnie dekorację plafonu w gabinecie Rady oraz swoich apartamentów w Bellevue i w Crecy. Dzięki niej otrzymała też w 1755 roku stanowisko dyrektora artystycznego królewskiej manufaktury Gobelins. W 1756 roku wykonał dla hrabiego Adama Gottloba von Moltke siedem malowideł do pałacu w Kopenhadze. W latach 60-tych artysta zaczął mieć problemy ze wzrokiem, wystawiał mimo to swoje prace na kolejnych paryskich Salonach. W 1765 roku przeszedłszy wszystkie stopnie hierarchii Akademii został jej dyrektorem i otrzymał tytuł pierwszego malarza króla. Trzy lata później z uwagi na odczuwalne skutki choroby i starości, zrzekł się funkcji dyrektora. Francois Boucher zmarł 30 maja 1770 roku w swoim mieszkaniu w Luwrze.

Francois Boucher potrafił jak nikt inny wyrazić artystyczne gusta, atmosferę i styl życia w XVIII wieku, gdzie panowały hedonizm i erotyka. Malował również sceny pasterskie, liczne pejzaże, sceny rodzajowe, portrety i obrazy o treści religijnej czy mitologicznej. Projektował też tapiserie i dekoracje teatralne. Jego różnorodny dorobek inspirował malarzy kolejnych pokoleń. Jego dzieła wyróżniają się znakomitym rysunkiem i czystym kolorem o ciepłej tonacji. Widoczne są w ich wpływy włoskie i flamandzkie (zwłaszcza P.P. Rubensa), przetworzone jednak zgodnie z wyczuciem formy. Wszystkie prace malarza charakteryzuje wdzięk, lekkość oraz atmosfera przepojona frywolną zmysłowością.

Do jego znanych dzieł należą: Ofiara Geodeona (ok.1723-1728), Herkules i Omfala (ok. 1728-1731), Śniadanie (1737), Triumf Wenus (1740), Las (1740), Kąpiel Diany (1742), Odaliska ciemnowłosa (1743), Wschód słońca (1753), Trzy Gracje (ok.1763).

 

Brak komentarzy klienta.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Proszę sie zalogować.